Haaveideni Kreikka

Navigaattori

Sienen kalastajien saari...

Pothia Kalymnos

Oli hyvin aikainen aamu kun lähdin ystäväni kanssa Kosin kaupungista Mastichariin ja siitä edelleen lautalla Kalymnokselle. Lähdimme liikenteeseen moottoripyörällä ja olimme suunnitelleet käydä Kalymnoksella päiväselti. Kalymnos ei ole suuri saari ja moottoripyörällä olisi helppo päästä paikasta toiseen ja tutustua kerralla koko saareen. Saavuimme Pothiaan, Kalymnoksen pääkaupunkiin ja suurimpaan satamaan. Lauttamatka Masticharista kesti vajaan tunnin. Pothia on hyvin kaunis kaupunki ja suuri osa sen palveluista on sijoittunut juuri sataman puolelle.

Vathi Kalymnos

Vathin kylä

Ensin meidän oli ostettava kartta ja koska olimme lähteneet niin aikaisin ja missanneet aamupalan istuimme erääseen kahvilaan suunnittelemaan päivän reittiä ja haukkaamaan vähän aamiaista. Minä kartanlukijana lähdimme sitten matkaan. Alkuun kaupungin kapeat kadut tuntuivat kovin sekavilta ja suuri osa oli vielä yksisuuntaisia. Kapeat kadut eivät kuitenkaan ollut ongelma moottoripyörälle. Pääsimme hyvin ulos kaupungista ja matkaan.

Pothian kaupunki

Tarkoituksemme oli suunnata ensin Emborioksen kylään saaren pohjois-kärjessä. Matkalle pysähdyimme Platis Yialosin rannalle uimaan. Päivä ei ollut vielä edes puolessa ja jo todella kuuma. Onneksi Kalymnoksella on paljon rantoja vieri vieressä ja niille on helppo poiketa. Jatkoimme tauon jälkeen matkaa ja ohitimme matkalla suomalaisillekin tutut kohteet Myrtiesin ja Massourin. Emborioksessa oli sitten jo virvokkeiden aika ja istahdimme hengähtämään Café Artisticoon. Pienen pien Emborios ei tehnyt meihin vaikutusta joten lähdimme jonkin matkaa takaisin tietä jota olimme tulleet. Arginondan poukamaan pysähdyimme sitten taas uimaan. Siellä vierähtikin sitten useampi tunti uiden ja nauttien auringosta.

Kalymnos

Nälkä ajoi meidät taas matkaan ja ajoimme Myrtiesiin myöhäiselle lounaalle. Myrties ja Massouri ovat tyypillisiä turistikohteita ja suuri osa saaren hotelleista on täällä. Pohjoismaisia turisteja on käynyt Kalymnoksella jo vuosia. Lounaan jälkeen ajoimme saaren toiselle puolelle Vathiin. Vathi on uskomattoman kaunis kylä eräänlaisen vuonon pohjassa. Sitä ei edes näe mereltä päin.

Vathista ajoimme taas saaren toiselle reunalle Gefiraan ts. Therman lähteille. Emme aivan ehtineet lähteille saakka sillä alkoi tulla jo pimeä ja meidän piti ehtiä viimeiselle lautalle takaisin Mastichariin ja Kosille. Paluumatka sujui hyvin mitä nyt palelin kuin horkassa moottoripyörän selässä. Päivä oli ollut todella helteinen ja yö tuntui taas kovin kylmältä. Matka takaisin kämpille tuntui niin kauhean pitkältä.